Toen de 124 Coupé in 1969 werd gerestyled (modelcode "BC"), werd er een tweede motor leverbaar met een cilinderinhoud van 1608cc en een vermogen van 110 pk bij 6400 rpm.

124-BC-geel-(Persfoto)

Blijkbaar kon Fiat in die tijd goedkoop aan carburateurs komen want deze motor werd uitgerust met twee dubbele, meestal Webers maar ook Solex werd gebruikt.

De ontsteking verhuisde naar de uitlaatnokkenas want beneden was geen plaats meer.

Helaas was deze motor niet te handhaven (te duur, moeilijk voor de gemiddelde monteur, niet efficient in produktie) zodat een nieuwe werd ontwikkeld die bij de introductie van de laatste facelift (de "CC") leverbaar werd. Dit was in 1972 en met een cilinderinhoud van 1756cc en 118 pk bij 6000 rpm was 185 km/h mogelijk.

Spot de Coupé

Soms herken je een silhouet meteen zodra je het ziet.

Dat overkwam me met deze advertentie:

124coupe-Shell

Dat is toch echt een 124 Coupé op de achtergrond.

En die tankt Shell. Tenminste, dat is wat de reclamejongens ons willen laten geloven.

Shell of toch maar Mobil?

Het lijkt er op dat de berijder van de advertentie hierboven toch wel eens vreemd gaat.
Hij rijdt nu ineens met Mobil:

124coupe-Mobil

Foutje, maar toch bedankt

Frankrijk is een mooi land. Er gaan veel mensen op vakantie. En een aantal weet dat ik een 124 Coupé heb.
Komen ze een ansichtkaart tegen waar zo'n auto op staat dan krijg ik de groeten.

Van deze kaart heb ik er dus meerdere. Dat het opschrift niet klopt mag je de boodschapper niet aanrekenen.
De drukker had waarschijnlijk amper verstand van auto's. Smaak had hij wel.

124Coupe-Ansicht