Soms meldt zich een andere eigenaar van een 124 Coupé en bijna altijd krijg ik het verhaal en de foto's.

Andere eigenaren

Heb je zelf een Coupé en wil je in deze rubriek, stuur me dan een Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.met gegevens.

O.M.G. !

Net toen je dacht dat het niet erger kon doken deze foto's op op Facebook. De auto staat in Bandung, Indonesië:

Roest in vrede

Hier is een plaatwerker los gegaan op een 124 AC Coupé maar ook hier was de tand des tijds onverbiddelijk

Roest in vrede

Zelfs de rembekrachtiger is doorgerot. Toch heeft de huidige eigenaar besloten er een restauratieproject van te maken.

Roest in vrede

Bijna zeker was dit prototype de inspiratie:

Prototype 2

De liefdes van Martijn

Martijn mailde me een tijdje geleden dat hij naast een zelf gerestaureerde Fiat 850 ook een Fiat 124 AC Coupé heeft gekocht met de bedoeling deze ook weer te restaureren. Als je bedenkt dat hij pas 18 jaar is en net zijn rijbewijs heeft dan belooft dat nog wat.

124 AC Martijn 124 AC Martijn

124 AC Martijn

124 AC Martijn

124 AC Martijn

De foto's van de 850 vind je op www.fiat-850.nl

Björn Blok

Björn Blok is (op dit moment) de nieuwste eigenaar van een 124 Coupé in Nederland. Hij stuurde me een mailtje met de volgende tekst:

Ik heb sinds een maand een fiat 124 coupe type CC. De auto heeft 20 jaar in een opslag gestaan, en ik ben nu bezig om hem een goede technische conditie te brengen. De motor was bij aanschaf reeds gereviseerd

Hij had ook foto's:
Björn Blok 
Björn Blok

Björn Blok Björn Blok

En nu maar hopen dat we meer van Björn en zijn Coupé gaan horen!

Bas B.

Bas en ik kennen elkaar al een poos en hij is langzamerhand een hele mooie Coupé (AC) aan het maken. Zijn auto (uit 1967) heeft het laagste chassisnummer in Nederland en hij heeft nog de bijbehorende handgrepen aan de binnenkant van de portieren! Zie de 5e foto. 

Dit is zijn verhaal:

Ik was reeds jaren aan het kijken en peinzen. Het bleef maar kriebelen. Langzaam werd mijn wensenlijstje duidelijk. Het moest Italiaans zijn, zestiger of zeventiger jaren, sportief model, te betalen, redelijk goede staat van onderhoud, liefst een coupé met ruimte voor mijn zoon en vrouw en 250 liter kofferruimte. Hiermee waren mijn mogelijkheden zeer sterk beperkt. Eigenlijk per toeval liep ik tegen een Fiat 124 coupé aan. 

Dit model was eigenlijk al lang uit mijn geheugen verdwenen. Doordat ik er meer over ben gaan lezen werd ik enthousiast en ben ik op zoek gegaan.

Bas Bemelmans

Het aanbod bleek erg beperkt. Uiteindelijk een onverprutst exemplaar gevonden bij Lukas de Vries in Heerenveen. Na aankoop kwam ik niet bedrogen uit.

Bas Bemelmans

Bas Bemelmans

De auto rijdt echt heel leuk: zeer goede wegligging, redelijk wat pit in het hoge toerengebied en een leuke lage zit. Iedereen die de auto ziet reageert enthousiast op de Italiaanse combinatie van roomwit van buiten en pistache groen van binnen met een imitatie houten dashboard en pookconsole.

Bas Bemelmans

Bas Bemelmans

Mijn auto heeft natuurlijk kleine gebruikssporen en kleine roestplekjes. Er is echter nooit gelast aan bijvoorbeeld de dorpels, bodem, schermen etc. De motor en bak zijn nog origineel. De motor en uitlaat maken een zeek leuk geluid. Dit kan ronkend maar ook snerpend zijn. Bij gas terugnemen knettert het aardig! 

De grote waarheid van een droom  (100.140 km)

Het rijden in een ongerestaureerde Fiat uit de jaren zestig kan een droom zijn.

Echter de werkelijkheid is geheel anders. Alles maar werkelijk alles is gewoonweg versleten, verweerd of gecorrodeerd. Sommigen noemen dat patina. Dit begrip verhult echter de grote waarheid. Ik had het geluk dat er aan mijn Fiat door vorige eigenaren nooit slecht werk verricht is. Alles was dus nog origineel. Wat dit betekent heb ik hieronder samengevat:

Motor:
- zuigerveren vervangen
- kleppen (inclusief zittingen en rubbers)
- drijfstanglagers vervangen
- distributieriem vervangen

Elektra:
- stroomverdeler Marelli S147 vervangen
- electronisch ontsteking Pertronix MR LS1
- bobine Pertronix Flametrower
- bougies Champion N6Y vervangen
- bougiekabels Beru Powercable 7 mm
- accu vervangen- dynamo gereviseerd
- spanningsregelaar Eifel afgesteld op max 14,4 Volt
- Philips halogeen 40/45W met duplo aansluiting
- v-snaar vervangen

Bas Bemelmans

Koeling:
- waterpomp vervangen
- radiateur gereviseerd
- koelwaterslangen vervangen
- kachelkraan vervangen

Brandstofsysteem:
- benzinepomp vervangen
- benzinetank gereviseerd
- benzineslangen Gates vervangen
- vlotter, pakkingen, sproeiers etc van Weber 40 DCNF 8b carburateur vervangen
- Luchtfilter Fispa vervangen
- Vulslang van tank vervangen
- Beschermkap vulslang gelakt

Smering:
- Oliefilter origineel Fiat
- Kroon olie SEA 30 inloopolie
- Agip 10w40 Sint
- Carter ontluchting hersteld naar origineel (met vlamdover)

Bas Bemelmans Bas Bemelmans

Remmen:
- remklauwen voor en achter gereviseerd
- rubbers van bedieningshevel remkrachtverdeler vervangen
- remkrachtverdeler Akron Malo vervangen
- hoofdremcilinder 19,05 mm Akron Malo vervangen, dubbel ipv enkel
- remblokken voor Ferrodo DS2500
- remblokken achter Marelli
- remslangen staalflex Goodrich
- remvloeistof DOT4

Aandrijving:
- koppelingsplaat vervangen
- pookhoes hersteld
- kruisstuk vervangen
- versnellingsbakolie Selenia ZC90, GL-3
- Differentieel olie Berga MIL L 2105 B, 80W90, GL-4 

Besturing:
- stuurhuis gereviseerd
- hulpstuurhuis gereviseerd
- stuur Luisi Jet 35 cm, zwart suede
- Luisi stuurnaaf

Onderstel:
- velgen gespoten
- banden Vredestein Sprint 165/82/13
- rubbers stabilisatorstang voor en achter vervangen
- schokbrekers voor en achter Cofab / Marelli vervangen
- bovenste draagarmrubbers vervangen
- bovenste fuseekogels vervangen
- (nylon)zittingen boven en onder de veren vervangen
- smeernippels gemaakt op onderste fuseekogels

Uitlaat:
- einddemper Imasaf (enkel) vervangen

Interieur:
- toerenteller vervangen
- mattenset op maat
- rooster van ventilatiekanaal vervangen
- Raambedieningsmechanisme links vervangen

Overige:
- kofferbakrubber vervangen
- ruitenwissers vervangen 35 cm
- motorruimte gelakt
- gewelf versnellingsbak in bodemplaat opnieuw gelakt en met dinitrol beschermd

Na jaren van hobbiën kan ik sinds september 2011 weer met de auto rijden. Kort geleden is de motor gereviseerd en ben ik nog aan het inrijden. Hierbij mag ik maximaal 90 kmh rijden en 4500 toeren/min maken. Ik ben benieuwd of na de inrijperiode de auto ook weer de prestaties levert die je mag verwachten, lees acceleratie 0-100 kmh in 12 seconden en een top van 170 km/h.

Alles, maar dan ook alles werkt nu naar behoren, inclusief de remmen. Deze zijn altijd een bron van ergernis geweest omdat ze maar matig werkten door veel lucht en een onjuiste afstelling van de overbrenging rembekrachtiger naar de hoofdremcilinder. Bij ontluchten bleef dikwijls lucht hangen in de hoofdremcilinder. De afstelling van de overbrenging vergde zeer veel experimenteren. Uiteindelijk werken de remmen nu goed, waarbij dient te worden opgemerkt dat de motor hiertoe volledig warm gereden dient te worden. tot nu toe heeft niemand dat kunnen verklaren.

Ik vermoed dat dit te maken heeft met de uitzetting van de hoofdremcilinder die gemaakt van gietijzer ten opzichte van de rembekrachtiger die grotendeels van aluminium gemaakt is. Het blijft een vreemd fenomeen.
Het rijden gaat in september 2011- na alle bovengenoemde werkzaamheden - een stuk strakker en beter dan bij aankoop in 2007. Hierbij valt de wegligging positief op. Piepende banden treden zelden op. Dit betekent veel grip en nog eens grip. Verder is het motor en uitlaatgeluid zeer onderscheidend.

Bas Bemelmans

Bas Bemelmans

Nog een paar punten van aandacht voor de komende tijd:

- "oude-auto-lucht" in de auto tijdens het rijden. Vermoedelijk komen er uitlaatgassen naar binnen via pookconsole die nog niet is teruggebouwd, of is de uitlaat nog niet geheel dicht.
- Ruitenwissermotor werkt niet of zeer traag. Waarschijnlijk een massaprobleem.
- Onderste draagarmrubbers zijn matig en dienen te worden vervangen
- Lichte lekkage differentieel.

Bas Bemelmans

Rob Tetteroo

Van Rob Tetteroo uit Schiedam kreeg ik een serie foto's van zijn CC.

CC Rob Tetteroo

Klik voor Fotoalbum

Hij heeft er dit korte verhaal bij:

Toen ik net mijn rijbewijs had 19 jaar (nu inmiddels 47 jaar geleden) kocht ik een Alfa 1300 Giullia met een kapotte koppakking.

Na deze  gerepareerd te hebben heb ik daar best wel een tijd plezier van gehad .....maaaaar ja Italiaans  dus ernstig veel roest op de kritieke punten.
Daarom dus auto naar de sloop.

Omdat ik toch wel gek was op die italiaanse karretjes weer naar iets leuks gezocht en kon ik in den Haag een Fiat 124 Sportcoupe kopen,  een 1800  (mijn oudere broer had er ook een en deze ging als een kogel dus dit wilde ik ook wel).

Wij naar den Haag en de auto gekocht voor fl 4250.-
Net gespoten dus een plaatje van een auto; reed perfect en was snel en leuk om te zien

Totdat de auto een jaar later roest begon te krijgen die niet meer te stoppen was dus ook deze auto naar de sloop

In 2008 viel mijn oog op een advertentie van de Fiat die ik nu heb.

Deze stond in Zeeland dus ik er naar toe.

....Het verhaal dat mij verteld werd was het volgende: de jonge vrouw waar ik de Fiat van gekocht had, had deze van haar vader gekregen voor haar verjaardag.

De vader was een Arabier die over heel de wereld werkte en hier en daar autos had staan, overal binnen in garages. Hij had zelfs ook nog een Mercedes met vleugeldeuren.

Zo'n Coupé is wel leuk natuurlijk maar geen auto om alledaags mee te rijden (geen luxe, koppeling zwaar. ramen beslaan, je weet wel wat nog meer) dus ik heb de auto toen overgenomen voor een bedrag van €2250,- omdat dit iets was uit het verleden en ik daar een leuke tijd aan had.

Heb er wel zelf de 17 inch velgen op gezet. Ze zijn van een Fiat Barchetta die uit Oostenrijk kwam met schade. 
Nou dit was eigelijk mijn verhaal van de Fiats (Ik heb ook nog een Fiat 131 Racing gehad maar die tel ik niet mee voor dit verhaal)

Groeten Rob Tetteroo

Wat anderen doen met een Coupé

Soms kom je ergens een auto tegen die je vaag bekend voorkomt. Deze werd in Hurgada (Egypte) gespot door Martin Baars.
Foto's van zijn eigen Coupé binnenkort ook op de site!

Coupe-hurghada

Coupe-hurghada

Wat anderen doen met een Coupé (2)

Tijdens een vakantie in Syrië zag ik uit een ooghoek iets langskomen wat me aan een 124 Coupé deed denken.
In Syrië? Niet al te ver van de grens met Irak? Een Coupé?

De volgende dag bezochten mijn vrouw en ik in Palmyra de tempel van Bel en daar stond hij!
Mijn aandacht voor de "oude stenen" was meteen voorbij. Gelukkig kon ik me aan de groep ontworstelen om de auto te bekijken.

Er was flink aan gewerkt en er was uitgebreid gezocht op de sloop. Verwonder u slechts:

124 Coupe PalmyraGrille van een Ritmo

124 Coupe PalmyraAchterlichten van een Hyundai

124 Coupe PalmyraUitgebreid plastic geplakt

124 Coupe PalmyraDe kofferdeksel en de onderkant van het ruitframe zijn vakkundig geplaatwerkt.

Wat anderen doen met een Coupé (3)

Een paar dagen na mijn ontmoeting met de zwarte Coupé in Palmyra kwam ik op de soukh van Damascus deze creatie tegen:
(helaas mijn camera niet bij me dus mijn telefoon moest redding brengen)

Fiat 124 Coupe Damascus
Nog meer plastic, een achterbumper van een Opel Omega(?), grote wielen.
Een BMW "M" badge..... Kan het nog erger?

Fiat 124 Coupe Damascus
Ja hoor! Nog een BMW logo er op en dan hangen we er ook nog een grille uit Beieren in.
De auto die BMW gemaakt zou willen hebben.

Wat anderen doen met een Coupé (4)

Tja, je bent je 124 Coupé een beetje beu.
Je wilt eens iets anders.
Je wilt niet meteen afscheid nemen....
Dan bouw je toch een Harley met zijspan.
Maar de motorkap en de grille van je Coupé gebruik je dan natuurlijk wel in je nieuwe creatie.

 

Op de Motoblog.it vond ik hem,op de site van Mobec lees je meer

Harley V-Rod

Wat anderen doen met een Coupé (5)

Waarschijnlijk niet veel meer!

Deze Griek had al eerder last van een liquiditeitscrisis zo te zien.
Of hij ook verdriet heeft gehad van het verlies van zijn Coupé is niet bekend.

Kreta-1

Kreta-2

Kreta-3

Kreta-4

Wat anderen doen met een Coupé (6)

 

 

 

Zelfs in Oman was de Coupé leverbaar. Airco? niet bekend en ook  niet of de auto nog bestaat. De foto's zijn uit de jaren dat ik daar werkte, dus lang geleden. Zonde hoor, een Coupé met weinig roest. die zo wegkwijnt.

Oman 
Oman