De 124 Coupé (en Spider) hadden voor die tijd nogal vooruitstrevende techniek aan boord. 
Zeker voor de prijs die ze kostten.

  • Motoren met dubbele bovenliggende nokkenassen, aangedreven door een vertande riem
  • Schijfremmen rondom
  • Uitgebreid instrumentarium
  • Gelijmde voor- en achterruit (Coupé)

In deze rubriek dus van alles over de techniek. 

Service Bulletin (Leonard Lang)

Bij de introductie van de 124 Sport (Spider en Coupé) gaf Leonard Lang (de toenmalige importeur) een beknopt servicebulletin uit.
Getypt, gestencilled (want kopieerapparaten bestonden toen amper) en verzonden aan de dealer (Autobedrijf Staal in Breda) die het netjes bewaarde.

Fiat Service Bulletin 67-3-A1

Service Specificaties

Vroeger, toen er nog genoeg bomen waren, werden alle technische informatie op papier gedrukt.

Gelukkig maar want dat kun je scannen. Probeer maar eens een microfiche te scannen als hobbyist.

Een mooi handboek staat hier als bladerboek.

Technische Specificaties

Kun je dus gewoon doorheen bladeren.
Als je dat full-screen wilt doen, klik dan hier:

fullscreen

Expert Automobile

Expert Automobile

De Franse versie van het ATC-blad "Automobieltechniek".
Bevatte in juni 1968 beknopte specificaties van de 124 Sport Coupé maar ook informatie over schadeherstel!

Smeer mee met BP

Ook leuk, een geplastificeerd smeerplan van de 124 Coupé.
Iemand heeft uit een smeerstation een BP handboek leeggeruimd en per pagina op EBay gezet.

Dat verdient lekker.

Klik om in te zoomen

Wisselstroomdynamo

Als je problemen hebt met een dynamolampje dat knippert kan de diodebrug van je dynamo defect zijn.

Wisselstroomdynamo

Een grotere afbeelding staat hier

Andere achterwielophanging

Tijdens de autosalon van Turijn werd bekendgemaakt dat alle uitvoeringen van de 124, dus ook de Coupé en Spider, dezelfde achterwielophanging zouden krijgen als de 124 Special. 

Hoe dat er uit kwam te zien?

Zo dus:

124-ophanging

De Idroconvert

Fiat leverde vanaf 1968, alleen in Italië, de Idroconvert op de 124 Coupé. Dit systeem was al bekend van de 850. Voor 85.000 Lire had je hem. Nog nooit een gezien in Coupé, wel in 850's !

Deze 3 versnellingsbak (van het traditionele type) met hydraulische koppelomvormer (a) en pneumatisch bediende (e) koppeling (b) werd geschakeld met een pookje (d) waarin een sensor zat.
Zodra je de pook aanraakte werd de koppeling bediend en kon je schakelen. Die versnellingsbak zie je hier trouwens niet.

Er zat een startbeveiliging (c) op die het onmogelijk maakte te starten als de auto in een versnelling stond.
En, heel modern, er zat een "Calmo"-stand op (Economy heet dat tegenwoordig) en een "Lavorare"-stand (Sport).

 

Idroconvert