In 1984 tipte mijn vader me dat een klant van hem zijn 124 Coupé wilde verkopen.
Het ging om een eerste serie van 1968, donkerblauw met schuifdak en helemaal origineel.
Volgens mijn vader was deze auto Nederland zelden of nooit uitgeweest en erg goed onderhouden.
Of ik interesse had?
Telefoonnummer gevraagd en afspraak gemaakt. Op audientie geweest bij de heer en mevrouw Spronck en nadat ze mijn vrouw en mij hadden goedgekeurd mochten we de auto kopen. ƒ 4500 wilden ze er voor hebben.
Ik werkte in die tijd voor Shell in het Midden-Oosten en stond op het punt om na mijn verlof weer terug te gaan.
We hadden dus geen auto nodig maar deze was te mooi om te laten staan. De beslissing was snel genomen en het "koopcontract" werd gemaakt.
Een paar dagen later mochten we de auto komen halen wat resulteerde in een emotioneel afscheid door mevrouw Spronck.
En sinds die tijd is deze macchina van ons. De gehele geschiedenis heb ik ondertussen verzameld: oorspronkelijk koopcontract, factuur, servicekaart van eerste eigenaar, een leuke stapel folders en advertenties, een doos roadtests, allerlei foto's en tenslotte reservedelen. Je weet tenslotte nooit.
In 1986 is de motorruimte kaalgemaakt en opnieuw gespoten om vliegroest kwijt te raken (effect van iets teveel vocht in de stalling) en in 2003 en 2004 is de carrosserie vanwege doffe lak overgespoten (zie menu "restauratie") en is een oude "oplapplek" bij de rechter"A"stijl uitgeslepen en opnieuw ingelast. Ook de paravant werd opnieuw gemaakt. Voor de rest 100% hard en dicht. Dat komt zo:
In 1968 had mijn vader een Fiat dealerschap (eigenlijk van 1937 tot en met 1982) en vanwege de reputatie van Fiat in die dagen werden Tectylbehandelingen actief verkocht.
De behandeling ging als volgt: Alle binnenpanelen er uit en binnenkant plaatwerk inspuiten met dunne Tectyl.
Alle kokers werden behandeld met de lans. 's Nachts droogden de auto's en de volgende ochtend werden bodem en binnenpanelen ingespoten met dikke tectyl. Daarna werden de auto's weer opgebouwd. Kilo's zwaarder dan op het kentekenbewijs gingen ze de weg op. Maar het werkte wel! En dat voor ƒ 180,- inclusief BTW.
In de jaren daarna kwam Fiat met eigen roestbeschermende maatregelen en wilden klanten niet meer extra betalen voor Tectyl.
Wat deze auto voor mij extra speciaal maakt is het feit dat het een echte "Staal" Coupé is: iedere Coupé die door mijn vader verkocht is heeft mistlampjes in de grille zitten. rechthoekige Carello's. En natuurlijk zit er een originele dealersticker op de kont! De matten hebben de tijd niet doorstaan maar verder is de auto zoals afgeleverd, alleen de Cromodoravelgen die je op de foto ziet heb ik er opgezet.