GTranslate
124 AC
De 124 Sportcoupé (AC) is mijn favoriete model.
Zoals wel vaker voorkomt is het eerste idee van de ontwerper (Boano) het puurst.
Daarna gaat de afdeling marketing zich er mee bemoeien en verwatert het.
Van dit model heb ik het meest verzameld en ik verbaas me er soms over hoeveel er nog beschikbaar is.
En hoeveel er toch nog bewaard zijn en rondrijden.
Maar oorspronkelijke Nederlandse auto's zoals de mijne zie je maar heel zelden!
Op zondagochtend is de Chassé parkeergarage vrijwel leeg. Mooie gelegenheid om de Coupé te fotograferen.
In diverse jaarboeken van die Fiat uitgaf werden de nieuwe sportieve modellen uitgebreid getoond:
De Zweedse importeur had dit rijtje voor zijn showroom in Göteborg staan:
Geen Spider en geen Dino's? Som inte är bra!
Jaarlijks worden in allerlei plaatsen evenementen georganiseerd waarbij "Mobiel Erfgoed" wordt geshowd.
In Dongenvaart, tussen Oosterhout en Kaatsheuvel, is dit in September en een aantal jaren geleden kwamen we daar met onze Coupé een ander stukje familiegeschiedenis tegen: "De maagd van Brabant" zoals we vroeger onze Fiat 1500 Comfort noemden, de FJ-17-71.
Een aantal van de eigenaren na ons weten we, de huidige niet. Het kenteken is niet zichtbaar bij de RDW, dus de auto zal wel geschorst zijn.
De 24 uur van Daytona is niet meer wat het geweest is!
In 1970 reed er tenminste nog een Coupé in mee. En die finishte ook nog. Op de 23e plaats.
Hij legde 473 ronden van 6.13 km af. Totaal dus 2919km tegen een gemiddelde van 121.6 km/h!
Dat is niet slecht!
De Ferrari 512S die hier binnendoor wordt gepasseerd was er rood van. Of was het andersom?
Mijn Coupé heeft chassisnummer 047691. Daarmee komt die uit 1968.
De auto hieronder heeft nummer 000265. En dat is heel oud!
Niet helemaal correct meer (de handgrepen voorportieren zijn van een later type maar die aan de achterkant kloppen wel) maar verder een beauty!.
Smullen maar:
Een Italiaanse verzekeringsmaatschappij adverteerde lang geleden met deze advertentie:
Een hoop blabla maar daar gaat het niet om. Er staat een 124 AC op maar veel te slecht zichtbaar.
Die auto verdient meer:
Is toch mooi dezelfde foto. Ik vond hem in Quattroruote. Waar anders!
Blijkbaar had het fotobureau het makkelijk die dagen want ook Total wilde de foto gebruiken in een advertentie.
Beetje anders gesneden maar onmiskenbaar dezelfde foto.
In ieder geval was de Coupé nu wel meteen goed zichtbaar. Ik vond hem weer in Quattroruote!
Lang geleden werd me een 124 Coupé aangeboden als donor. De auto was in erg slechte staat dus het ritje erheen was puur voor de gezelligheid.
De foto's staan in dit album:
De foto is klikbaar.
In 1967 kon je bij je Fiat dealer in Frankrijk deze mooie brochure krijgen. "Folder" doet het boekwerkje tekort.
Naast de 124 Coupé stond er ook de Spider in.
Maar omdat die op een andere website staat, heb ik van dat deel een ander bladerboekje gemaakt en daar gepubliceerd
Klikken op de afbeelding opent het boekje.
Het moet niet veel vreemder worden. Was er nou maar één reclamebureau in Italië?
Nog maar een keer die foto dan:
Aleen is de 124 Coupe hiet niet meer op zichtbaar. Te weinig millimeters ingekocht blijkbaar.
In 1968 en 1969 reed een Franse Equipe de Rally Monte Carlo mee en zo te zien met molto gusto.
Ik heb nog geen namen van de deelnemers, maar wie weet vind ik die nog.
Tot die tijd in ieder geval de foto's die ik van Bas Bemelmans kreeg.