GTranslate
124 AC
De 124 Sportcoupé (AC) is mijn favoriete model.
Zoals wel vaker voorkomt is het eerste idee van de ontwerper (Boano) het puurst.
Daarna gaat de afdeling marketing zich er mee bemoeien en verwatert het.
Van dit model heb ik het meest verzameld en ik verbaas me er soms over hoeveel er nog beschikbaar is.
En hoeveel er toch nog bewaard zijn en rondrijden.
Maar oorspronkelijke Nederlandse auto's zoals de mijne zie je maar heel zelden!
Daar hoog in de bergen daar staat een Coupé!
Op zoek naar de gegevens van de equipe met de Coupé in de Rally Monte Carlo kwm ik op een Frans forum terecht en op pagina 2252 (!) stond deze foto.
Ik heb echt niet alle pagina's doorgekeken. Wel gek maar niet zo gek.
Ik weet niet wat er mooier is dan zo'n auto in dat landschap maar blijkbaar is er iets spannenders te zien.
Rijd je net lekker rond met je Coupé, komt er ineens iets laags rechts voorbij. Gegarandeerd dat de bestuurder van de Coupé niet wist wat er langskwam.
Wij weten ondertussen dat het een Bertone Lancia Stratos Zero is, gebaseerd op een Fulvia 1600HF.
Nou is een Coupé al niet erg hoog maar de Stratos is belachelijk laag. Je krijgt medelijden met de inzittenden.
Laag, geen airco dus bloedheet en waarschijnlijk maniakaal lawaaiig.
Vroeger kon je zorgeloos paffen. Een sigaartje na gedane arbeid was een tractatie.
Helemaal een tractatie als er om je sigaar een mooi bandje zat. Hordes mensen hebben die verzameld.
Ik niet, ik heb er maar twee. Maar die zijn dan meteen heel speciaal:
Alleen dat "Alte Auto's" is wat minder. "Schöne Auto's" was beter geweest.
Langs de Autostrada kwam je vroeger nog wel eens een Motta tegen. Koffie, een dolce, een snelle bite en weer door.
De bestuurder van de 124 Coupé heeft zo te zien nog geen trek. Of hij/zij heeft de "Lust am Fahren" hoger op de prioriteitenlijst staan.